Zumba Fitness tehokasta liikuntaa joka virkistää kehoa ja mieltä!

Superlukemia ja huipputunnelmia

Kirjoitin viimeksi treenin tehokkuudesta. Tänään sunnuntaina tunti oli supertehokas: sykemittarin rekisteröimä maksimisykelukema oli 213! Minulla on pieni aavistus siitä, missä vaiheessa tuntia tämä tapahtui. Puolivälissä tuntia on vauhdikas sykkeennostatuskappale… Juuri tuon korkeammaksi eivät sykkeet voi ikäiselläni ihmisellä kyllä noustakaan.

Krista oli kaivanut arkistoja ja löytänyt muutaman klassikon uudelleen iloittaviksi. Oli mukavaa huomata, kuinka paljon helpommin jaksoin ne nyt kuin vuosi sitten. Niiden ja eilen mainitsemani uuden suosikin myötä tunti tuntui taas tuoreelta ja antoisalta. Kun käy useilla tunneilla jo kappaleitten järjestyksen vaihtaminen auttaa jaksamaan paremmin, kun ei tiedä, mikä seuraavaksi on tulossa.

Tunnin alussa treenikaveri kävi nykäisemässä hihasta. ”Muistatko Satu, kun viime kesänä aloitin ja kerroin haluavani pudottaa raskauskilot?” Kaveri kertoi, että nyt se sitten oli tapahtunut- kilot olivat nyt todellakin karisseet. Yhdessä iloitsimme siitä, että hänen varastosta kaivamansa vaatteet eivät olleet sopineet. Sinne mennessään ne olivat liian pieniä ja nyt liian suuria.
Tunnin jälkeen toinen kaveri kävi kertomassa, ettei hänellä ole enää korkeaa verenpainetta. Liikkumisen vaikutukset tuntee ihan oikeasti kehossaan.

Nämä ovat, näiden jakaminen on, minulle yhtä suuria iloja kuin ihmiselle itselleenkin. Tunnin jälkeen makasin keskellä tyhjää salia, katselin auringonläikkiä katossa (niin, yhtäkkiä aurinko näkyy tunnin lopuksikin!)  ja uskalsin ajatella taas tulevaa kesää. Siinä hetkessä olin todella voimakkaasti läsnä ja itseni sisällä.

Ja mielettömän, kivuliaan ja hurjan onnellinen. Niin onnellinen, että tätä kirjoittaessani tunne hiipii pikkuhiljaa takaisin. Kotimatkalla Krista sanoi, että kohtahan on kesä, mennään etsimään yhdessä rantoja. Minä lupasin, laitoin autonoven kiinni ja tunsin olevani keskellä kevättä, keskellä tietä tuulisena kevätiltana siinä. Lumet sulivat kadulla, minä otin pihassa hyppyaskeleita.





  1. 6 kommenttia

    • Kaisa sanoo:

      Näitä kirjoituksia lukiessani olen usein ihmetellyt sinun näihin kirjoittamiasi kalorimääriä/sykkeitä. Ihmisen maksimisykehän lasketaan kaavalla 210-(0,65 x ikä). Toinenkin versio (mahdollisesti uudempi) kaavasta [206-(0,88 x ikä)] antaa reilusti alle kaksisataa omaksi maksimisykkeekseni. Olen 27-vuotias ja minun maksimisykkeeni on 192,5 (ensimmäisellä kaavalla laskiessa). Olen vain kerran Kristan tunnilla päässyt lähelle tätä, jolloin saavutin lukeman 191. Tällöinkin olin niin poikki, että kirjaimellisesti tipahdin kappaleen päätyttyä lattialle (kappale oli siis Bumpy ride).

      Olen kyllä tykännyt, kun Kristan zumbat ovat taas lähteneet rankempaan suuntaan. Vanhempien kappaleiden mukaan tuleminen, auttaa saamaan paremmat fiilikset ja itse selkeästi revitteleekin enemmän. Nyt kun vielä saisi tuon Bumpy riden mukaan tuntiohjelmaan, niin voisi antaa taas itselleen mahdollisuuden käydä äärirajoilla..

    • satu sanoo:

      Noi lukemat on siis sykemittarin tallentamia reaaliaikaisia lukemia kaikki. eivät siis laskennallisia. sykemittarin asetuksetkin ovat oikein… eli kyllä noihin lukemiin on mahdollista päästä. myös kristalla on tainnut olla vastaavia, samoin esim mepalla. eihän se ehkä terveellistä ole…sykkeet saa bousemaan korkeammalle mm pitämällä käsiä koko tunnin ajan vyötärölinjan yläpuolella,hyppimällä askeleet ja esim varvastamalla! tsemppiä kokeiluun! itse en bumbyy ridestä kauheasti tykkää kun se ottaa liikaa loukkaantuneille nilkoilleni. niin,ja piti vielä sanoa: nuo laskennalliset kaavat ovat siis ohjearvoja. kyllähän vaikka sydänkohtauksessa ne varmaan nousee yli sen, mutta suositeltavaa se ei varmaan ole… noihin vaikuttaa myös kunto,stressi ja väsymys esim.tuo luku kyllä säikäytti vähän itseänikin…

    • satu sanoo:

      Sori kirjoitusvirheet. toivottavasti saat selvää.netissä kännykällä. vaikeaaa.

    • Betty sanoo:

      Hyvä, että sykkeet nousevat zumbassa. Pääasia, että tulee hiki ja hengästyy. Sykemittarillahan näkee vain summittaisia arvoja eikä se ole mikään lääketieteellinen väline. Itsellänikin on joskus syke ollut 218 vaikka zumba ei ole edes vielä alkanutkaan. Yksittäisiä korkeita piikkejä ei kannata pelästyä koska ne johtuvat mittarista, Toivottavasti kukaan aloitteva zumbaaja ei pelästy näistä korkeista sykkeistä ja jätä vallan tulematta tunneille. Itsehän pystyy paljon säätelemään sitä kuinka rankka tunti on ja jos oma kunto on hyvä eihän se syke kovin korkealle voi noustakaan.
      Itse käyn kolmen eri ohjaajan tunneilla viikottain ja täytyy sanoa, että kaikki ovat rasittavuudeltaan aivan erilaisia. Kristankin zumbat ovat nyt viime kertoina muuttuneet tehokkaammiksi mikä on hyvä juttu, koska zumbaajienkin taidot ovat varmaan talvenaikana kehittyneet.

    • Satu sanoo:

      Heippa,
      mieleen tuli että myös mittareiden välillä on eroja. Olen näitä myynyt työkseni ja päätynyt mielestäni merkeistä luotettavimpaan ja fitnesskuntoiluun tarkoitetettuun. Parhaissa sykemittareissa on (ehjänä) vain parin prosentin virhemarginaali, vaikka ne eivät lääkinnällisiä laitteita olekaan. Jos lukemat käyvät yli kahdensadan ennen treeniä on vika todellakin mittarissa ja se kannattaa huollattaa ja valita huoltoliikkeeksi takuuliike, jolla on valtuutus kyseiselle merkille. Kannattaa kysellä myös urheiluliikkeestä, onko mittarisi ”oikea valinta” lajiin. Epäilisin kyllä vahvasti että mittarisi on rikki, jos se näyttää tuollaisia lukemia ennen tuntia. Minun valitsemani merkki on ollut kyllä luotettava pitkin matkaa, onneksi. Ja uskon kyllä tietäväni, mistä kirjoitan….meitä on täällä nyt kaksi entistä urheiluliikkeen myyjää tarkistamassa nämä sykemittareita koskevat faktat. :D
      Minulla on ollut tosiaan maksimisykelukemat (Bettyn mainitsemat piikit) aika korkeita. Niille löytyi luonnollinen selityskin, kun sairastuin nyt sitten pahaan flunssaan. Normaalistihan maksimisykkeeni ovat huomattavasti matalammat ja laskeneet koko ajan. Kunto vaikuttaa siis siihen, kuinka korkealle sykkeet nousevat. Hyväkuntoisella keskisykkeet ovat huomattavasti matalammat kuin huonokuntoisella, mutta hetkellisiä sykkeen nousuja voi toki olla hyväkuntoisellakin. Näitä on siis esimerkiksi minulla ja Kristalla, vaikka molemmat olemme jo hyväkuntoisia. Meillä on hauskasti lukemat usein ihan liki toisiaan, kun tahkotaan samaa hullua vauhtia. :D
      Toivottavasti kukaan ei nyt tosiaan sitten pelästynyt näitä korkeita lukemia. Mm. stressi, jännitys, väsymys ja muut voivat näitä hetkellisesti nostella. Krista on luvannut kirjoitella teille jossain vaiheessa tunnin tehostamisesta mm. käsiliikkein. Sitä ilolla odotellessa. Yli kahdensadan lukemat tekevät kuitenkin hyväkuntoisellakin todella huonon olon ja niitä ei kukaan varmaan tahallaan tavoittele.

    • Krista sanoo:

      Mielenkiintoista keskustelua. Ilahdun aina kun luen kommentteja, ne ohjaavat minua kehittämään tunteja toivottavasti oikeaan suuntaan. On erityisen mukavaa kuulla, että vanhat kappaleet ovat edelleen zumbailijoiden suosiossa. Pidän itse kovasti zumbamusiikista, kuuntelen sitä lähes aina autolla ajaessani ja tuntuu etten kyllästy siihen ollenkaan. Pidän siis hyvällä omallatunnolla kauden viimeisessä sisä Zumbassa vanhoja hittejä. Lisäksi odotan tunnille ensimmäisiä Zumba asiakkaitani Tiia ja Tuijaa :) He olivat niitä ensimmäisiä Zumbasta villiintyneitä, silloin kun laji oli vielä aivan tuntematon. Tästäkin syystä nostalgiset kappaleet sopivat hyvin päivään.
      Niistä lauantaitunneista kun Zumbailimme kolmistaan Tiian ja Tuijan kanssa, on tanssittu satoja ellei tuhansia tunteja satojen ellei tuhansien ihmisten kanssa. Tämä on ollut minulle ikimuistoinen elämänvaihe. Ihania kokemuksia ja kohtaamisia, joista kaikista olen erityisen kiitollinen
      Sykemittariin, kaloreihin ym. joista minun piti vain lyhyesti kirjoittaa. Ihmisillä on erilaisia toiveita ja tavoitteita tunnille tullessaan. Kaikki ne ovat yhtä merkittäviä, tärkeitä ja samanarvoisia. Oma tavoitteeni on ollut, että osalistujat saavat onnistumisen kokemuksia ja ylittävät itsensä. Se tarkoittaako tämä sykkeen nousua, kalorien polttoa tai rohkeutta vaan tulla tunnille ei ole merkitystä. Tärkeintä on hyvä fiilis ja onnistumisen kokemus, ei se millä sitä mitataan yksilötasolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*